Seven Colours (2018) by Sarah Nemtsov performed by Zafraan Ensemble

08. Januar 2021

Sarah Nemtsov (*1980)
Seven Colours (2018)
Performed by Zafraan Ensemble:
Martin Smith (Cello)
Clemens Hund-Göschel (Piano)
Daniel Eichholz (Drum Set)
Kalle Kalima (guest; Electric bass)
Performed and recorded on 28.08.2020 at the Musikbrauerei Berlin

This recording is being used for promotional purposes only.
Supported by the Ernst von Siemens Musikstiftung and Senatsverwaltung für Kultur und Europa.

Eres Holz – Quintett

22. Januar 2016

Eres Holz – Quintett (2009) for ensemble

Junge Klangrede by Leonie Reineke
Deutschlandradio Kultur

Titus Engel – conductor
http://www.titus-engel.net/

Zafraan Ensemble

Ultraschall – Festival of Contemporary Music
Berlin 22.01.2016

www.eresholz.de

The music of Eres Holz, a former student of Hanspeter Kyburz, is one of the most exciting discoveries that could be made in Ultraschall – Festival for Contemporary Music 2016.
Holz is looking for a harmonic binding beyond the major-minor tonality. The ensemble work of Kataklothes by Eres Holz exposes a chain of chords, a progress of which at the same time is peculiarly logical and open: the title of the piece refers to the Moirai in the ancient Greek mythology which spin the thread of life. The result is an immensely colorful and plastic music, which makes harmony experienceable as a constantly changing phenomenon, as something that is not static but mobile in itself. (Julia Spinola / Deutschlandfunk)

Lula Romero – Ins Offene

16. Mai 2019

Provided to YouTube by The Orchard Enterprises

Ins Offene · Lula Romero · Premil Petrovic · Zafraan Ensemble

Lula Romero: Ins Offene

℗ 2019 Wergo

Released on: 2019-04-19

Speak Boldly – The Julius Eastman Dance Project by Company Christoph Winkler

06. Dezember 2018

Das Projekt ist eine musikalisch-choreografische Auseinandersetzung mit dem Werk des 1990 verstorbenen afroamerikanischen Komponisten Julius Eastman unter besonderer Berücksichtigung der Werkgeschichte von Minimal Music und zeitgenössischem Tanz. Es erweitert das Spektrum des bekannten Kanons für musikalische inspirierte Tanzwerke der Minimal Art und ergänzt es um eine bis jetzt kaum gehörte Stimme. Um dies zu ermöglichen bringt es mehr als 20 Künstler mit verschiedensten kulturellen Hintergründen zusammen. J. Eastman, geboren 1940 in Ithaca New York, war eine der seltenen Mehrfachbegabungen der Musikgeschichte. Er war Musiker, Komponist, Sänger und Tänzer. Bereits als Kind erhielt er Klavierunterricht und begann wenig später eine Tanzausbildung. Er verfügte über eine außergewöhnlich tiefe Singstimme. Sehr schnell sorgte sein Talent für viel Aufsehen. Dementsprechend arbeitete er mit so unterschiedlichen Künstlern wie Morton Feldman, Pierre Boulez, Meredith Monk oder Arthur Russel. Seine Kompositionen wurden erfolgreich in Amerika und Europa aufgeführt. Als offen schwuler Afroamerikaner in einer von Weißen dominierten Kunstform gelang es ihm allerdings nicht wirklich Teil der Szene zu werden. Er starb vereinsamt und obdachlos nach einer langen Phase des Drogenmissbrauchs. Mit ihm ging auch ein Großteil seiner Kompositionen verloren. Dank zahlreicher Rekonstruktionen wird sein Werk in den letzten Jahren wiederentdeckt und international gefeiert. Mit diesem Projekt versuchen wir nun für drei Stücke Eastmans „Gay Guerrilla“, „The Holy Presence of Joan d‘Arc“ und „Femenine“, eine choreographische Übersetzung zu finden die sich verstärkt auf die rhythmischen Aspekte und die Programmatik seiner Musik konzentriert. Dabei gehen wir von der hypothetischen Frage aus: Was wäre gewesen wenn Eastman Teil des musikalischen Kanons geworden wäre? Welche Inspirationen hätte der Tanz aus seiner Version ziehen können?

Künstlerische Leitung: Christoph Winkler | Von und mit: Aloaii Tapu, Jahra ‚Rager‘ Wasasala, Karima Amrani, Lois Alexander, Lisa Rykena, Zen Jefferson, Christofer Medina  | Co-Choreographie für Feminine: Zen Jefferson | Musik: Zafraan Ensemble & Guests | Arrangement: Clemens Hund-Göschel | Produktionsleitung: Laura Biagioni | Lichtdesign, Technische Leitung: Claes Schwennen | Bühnenbild: Valentina Primavera | Kostümbild: Raki Fernandez
Eine Produktion von Company Christoph Winkler. Gefördert aus Mitteln des Hauptstadtkulturfonds, von der Senatsverwaltung für Kultur und Europa und der Augstein-Stiftung. Medienpartner: taz. die tageszeitung

Samir Odeh-Tamimi: Li-Sabbrá (Arr. for Tenor-Bass Trombone & Percussion)

16. März 2020

Li-Sabbrá (Arr. for Tenor-Bass Trombone & Percussion)

Trombone: Stephen Menotti

Percussion: Daniel Eichholz

Hypermusic Prologue Trailer

10. Januar 2013

HYPERMUSIC PROLOGUE
A projective opera in seven planes by Hèctor Parra and Lisa Randall / Scenic world premiere production / October 2013

PERFORMANCES
Sophiensaele Berlin / 04.10.2013 / 05.10.2013 / 06.10.2013
Gare du Nord Basel / 16.10.2013 / 17.10.2013 / 18.10.2013

 

TRAILER
A film by Aron Kitzig
Camera: Fabian Beyer, Joshua Wicke
Light: Moritz von Dungern
Sound: Martin Stupka
Cast: Johanna Greulich, Robert Koller, Manuel Nawri, Zafraan Ensemble
Musicians: Emmanuelle Bernard, Johannes Pennetzdorfer, Martin Smith, Beltane Ruiz Molina, Miguel Pérez Iñesta, Martin Posegga, Martin Glück, Daniel Eichholz

PRODUCTION
Musical direction: Manuel Nawri
Soloists: Johanna Greulich, Robert Koller
Electronics: Wolfgang Heiniger, Hadas Pe’ery
Zafraan Ensemble: Emmanuelle Bernard, Josa Gerhard, Martin Smith, Beltane Ruiz Molina, Marie Pinson, Miguel Pérez Iñesta, Martin Posegga, Daniel Eichholz
Stage direction: Benjamin Schad
Stage and costume design: Tobias Flemming
Light and video design: Aron Kitzig
Dramaturgy: Joshua Wicke
Production: Clemens Hund-Göschel, Sebastian Solte

A production of Zafraan Ensemble in co-production with Gare du Nord Basel and Sophiensaele Berlin. Funded by Hauptstadtkulturfonds, Ernst von Siemens Musikstiftung, Spanische Botschaft in Berlin, Fachausschuss Musik BS/BL, Ernst Göhner Stiftung and Basellandschaftliche Kantonalbank. Supported by media partners Opernwelt, rbb Kulturradio, concerti, taz.die tageszeitung and cooperation partners Klangzeitort Institut für Neue Musik, Instituto Cervantes, Institut Ramon Llull and Einstein Forum.

HYPERMUSIC PROLOGUE

10. Januar 2013

HYPERMUSIC PROLOGUE
A projective opera in seven planes by Hèctor Parra and Lisa Randall / Scenic world premiere production / October 2013

PERFORMANCES
Sophiensaele Berlin / 04.10.2013 / 05.10.2013 / 06.10.2013
Gare du Nord Basel / 16.10.2013 / 17.10.2013 / 18.10.2013

TICKETS, TRAILER, CROWDFUNDING & MORE
www.berlin.hypermusicprologue.com
www.basel.hypermusicprologue.com
www.hypermusic.zafraan-ensemble.com
www.hypermusicprologue.com

INTRODUCTION AND ROUND TABLE
With Hèctor Parra, Elena Mendoza, Enno Poppe, Prof. Stefan Koelsch and Jens Schroth / Instituto Cervantes Berlin / 01.10.2013

TRAILER
A film by Aron Kitzig
Camera: Fabian Beyer, Joshua Wicke
Light: Moritz von Dungern
Sound: Martin Stupka
Cast: Johanna Greulich, Robert Koller, Manuel Nawri, Zafraan Ensemble
Musicians: Emmanuelle Bernard, Johannes Pennetzdorfer, Martin Smith, Beltane Ruiz Molina, Miguel Pérez Iñesta, Martin Posegga, Martin Glück, Daniel Eichholz

PRODUCTION
Musical direction: Manuel Nawri
Soloists: Johanna Greulich, Robert Koller
Electronics: Wolfgang Heiniger, Hadas Pe’ery
Zafraan Ensemble: Emmanuelle Bernard, Josa Gerhard, Martin Smith, Beltane Ruiz Molina, Marie Pinson, Miguel Pérez Iñesta, Martin Posegga, Daniel Eichholz
Stage direction: Benjamin Schad
Stage and costume design: Tobias Flemming
Light and video design: Aron Kitzig
Dramaturgy: Joshua Wicke
Production: Clemens Hund-Göschel, Sebastian Solte

A production of Zafraan Ensemble in co-production with Gare du Nord Basel and Sophiensaele Berlin. Funded by Hauptstadtkulturfonds, Ernst von Siemens Musikstiftung, Spanische Botschaft in Berlin, Fachausschuss Musik BS/BL, Ernst Göhner Stiftung and Basellandschaftliche Kantonalbank. Supported by media partners Opernwelt, rbb Kulturradio, concerti, taz.die tageszeitung and cooperation partners Klangzeitort Institut für Neue Musik, Instituto Cervantes, Institut Ramon Llull and Einstein Forum.

FOLLOW US
www.zafraan-ensemble.com
www.facebook.com/zafraanensemble

Sonic Voyeur II

01. März 2018

Sonic Voyeur II is the second installation in a series of pieces that explore the relationship between sound and intimacy, and what it means to listen closely to events, actions, and relationships that are in fact quite personal and private.
In the first installation of Sonic Voyeur, the musicians were selectively amplified by a performer using a parabolic microphone. In the second installment, I explore a collective paranoia centered around the feeling that someone is eavesdropping on the musicians’ telephone conversations. Though the piece was written long before the revelations about the US government’s surveillance programs around the world, the piece can be understood in this context rather well. As Joseph Heller once famously said, “Just because you’re paranoid doesn’t mean they aren’t after you”. In terms of this piece, one might say the following: If you think someone is listening to your conversations, you might just be right.

WHOLE BODY LIKE GONE

10. März 2018

10. & 11.03.2018: Radialsystem V, Berlin
03. & 04.05.2018: Gare du Nord, Basel

Dénise Beck (Sopran), Zafraan Ensemble
Komposition: Evan Gardner
Regie: Ulrike Schwab
Ausstattung: Cora Saller
Dramaturgie: Isabelle Kranabetter
Video: Martin Mallon
Künstlerische Leitung: Clemens Hund-Göschel

Eine Produktion des Zafraan Ensemble in Kooperation mit dem Radialsystem V und dem Gare du Nord Basel. Gefördert aus Mitteln des Hauptstadtkulturfonds, vom Land Berlin, dem Fachausschuss Musik BS/BL und der Gwärtler Stiftung.

Klangrede

01. Februar 2018

Musik von Johannes Boris Borowski, Eres Holz und Stefan Keller
Titus Engel (Dirigent)
Zafraan Ensemble: Liam Mallett (Flöten), Miguel Pérez Iñesta (Klarinetten), Martin Posegga (Saxophone), Anna Viechtl (Harfe), Daniel Eichholz (Schlagwerk), Clemens Hund-Göschel (Klavier), Emmanuelle Bernard (Violine/Viola), Josa Gerhard (Viola/Violine), Martin Smith (Violoncello) und Beltane Ruiz Molina (Kontrabass)